Second slide
Van plan een tweedehands auto te kopen? Doe de autohistorie kenteken check en weet alles over het autoverleden van de auto. Wij geven u volledig inzicht in alle autohistorische gegevens. Bekijk alle RDW voertuiggegevens. Doe de NAP check en kom erachter of de kilometerstand klopt. Controleer het autoverleden op schadehistorie en voorkom dat u slachtoffer wordt van schadeauto fraude.

Schadeauto

Schadeauto – Alles wat u moet weten over het autoverleden


Schadeauto - Autoverleden checkenWanneer u een tweedehands auto wilt kopen loopt u het risico een schadeauto te kopen zonder dat u het weet. Uiteraard koopt u het liefs een occasion waarvan de autohistorie bekend is en u met grote waarschijnlijkheid kunt zeggen dat deze nooit ernstige schade heeft gehad. Erachter komen of een auto schade heeft gehad kan met de autoverleden check. Met deze check kunt u naast alle RDW motorrijtuiggegevens er ook achter komen of de auto in het verleden schade heeft gehad. Het risico op technische problemen is met een ex schade auto groter dan met een schadevrije auto. Het is daarom altijd belangrijk om erachter te komen of een auto schade heeft gehad, waar die schade zat en hoe ernstig deze was. Graag geef ik u advies over het natrekken van een schadeauto, ik geef u inzicht in het schaderapport en ondersteun u met aankoopadvies. Wilt u direct een kenteken check doen dan kunt u het nummerplaat invullen en het kenteken natrekken.

 

Schadeauto natrekken met kenteken check


Een schadeauto natrekken kan door een kentekencheck te doen voor autohistorie of middels een optische keuring. Dit laatste is vaak moeilijk voor een leek, de voorkeur gaat dus uit naar een kenteken check. Uiteraard moet u wel goed op blijven letten en bij voorkeur gaat u met de auto langs een nabijgelegen garagebedrijf. Zij kunnen de auto vaak voor een paar tientjes op de brug zetten en volledig nalopen op schadehistorie. Stel u komt erachter dat de auto schade heeft gehad, ga dan als volt te werk en check of de autoschade goed hersteld is.

 

  • Voer een kentekencheck uit. Wanneer de auto staat geregistreerd als schadeauto zal de check aangeven op welke locatie en hoe ernstig de autoschade checkschade was. Geeft het autoverleden aan dat de auto schade heeft gehad dan raad ik u aan de auto altijd door een expert te laten controleren. Deze expert kan controleren of de auto vakkundig is hersteld en over de voorheen gelede schade invloed heeft op het toekomstperspectief van de auto. Een auto met schadehistorie is niet per definitie een slechte auto. Kwaliteit van de herstelwerkzaamheden bepalen of de auto toekomst heeft of niet.

  • Vervolgens dient u de auto grondig te inspecteren. Controleer de auto rondom en doe dit bij daglicht. U kunt er dan op letten of alle kappen gelijk op elkaar aansluiten en of u oneffenheden of kleurverschillen kunt detecteren. Controleer ook of de wielen recht staan of of deze wel goed vast zitten. Check ook of het kuipwerk strak gemonteerd is door even wat druk te zetten op diverse kappen. Ook het bandenslijtage kan veel zeggen, zijn de banden gelijk versleten? Controleer voorbanden met voorbanden en achterbanden met achterbanden.

  • Roep de hulp in van een expert. U kunt een auto aankoopkeuring laten doen of met de auto naar een nabijgelegen garagebedrijf gaan. Toont de kenteken check aan dat de auto schade heeft gehad dan doet u er goed aan sowieso een expert in de te schakelen. Dit hoeft overigens niet duur te zijn. Een monteur kost circa 50 euro per uur en kan dus voor een paar tientjes uw auto grondig nalopen op herstelkwaliteit en betrouwbaarheid.


 

Autoverleden schade gradatie indeling


Uiteraard zijn er schadeauto’s in alle soorten en mate. In grote lijnen is de autoschade in te delen in vier gradaties. Namelijk minimale schade, lichte schade, ernstige schade en zware schade. Ik zal u nu uitleg geven over deze schadegradaties. Deze gradaties worden tevens toegepast in ons autoverleden schaderapport. Let op, veel schadeauto’s worden geïmporteerd met teruggedraaide kilometerstanden. Doe altijd een NAP check, zowel bij import als bij een origineel Nederlandse auto.

Minimale auto schade – Wanneer een auto binnen de autoverleden categorie minimale schade valt spreken we over deuk en krasschade. Over het algemeen is het chassis van de auto ongedeerd gebleven. Dit is een mate van schade waarmee mensen gerust door blijven rijden of herstel laten uitvoeren. In geval van minimale schade is er geen relatie tussen de krasschade en de technische staat van de auto te leggen. U kunt deze auto dus prima kopen en dient evengoed op te letten dat de auto motorisch in orde is.

Lichte auto schade – Auto’s die lichte schade hebben opgelopen zijn auto’s met een duidelijk schadeverleden. Vaak is dit schade veroorzaakt door een aanrijding waarbij de kans op chassisschade aanwezig is. In de meeste gevallen worden auto’s met lichte schade hersteld en kunt u zo’n auto gerust kopen. Toch heeft het autoverleden wel invloed op de prijs, wanneer een auto geregistreerd staat als schadeauto zal deze minder waard zijn. Consumenten zijn nou eenmaal bang voor de spookverhalen die aan auto’s met schadeverleden hangen. Wees kritisch op herstelwerk en laat de auto controleren door een expert. Neem bij voorkeur ook contact op het met het schadeherstelbedrijf.

Ernstige auto schade – Wanneer de autohistorie opvraag aangeeft dat een wagen ernstige schade heeft geleden moeten bij u de alarmbellen afgaan. Deze auto moet enorm scherp geprijsd zijn, ander raad ik u van de koop af te zien. Een auto met ernstige schade heeft vaak chassisschade opgelopen en wanneer schade aan motorblokkant zit kan het ook invloed hebben gehad op de motorische staat van het voertuig. Laat de auto altijd door een schadeherstelbedrijf controleren en controleer ook de tellerstand met de NAP check.

Zware auto schade – Wanneer de kenteken check aangeeft dat de auto zware schade heeft gehad betekent dit dat deze bij een flink ongeval betrokken is geweest. De heeft bijna altijd schade aan het frame en kans op motorische ongemakken zijn groot. Deze auto zal helemaal recht uitgelijnd moeten worden. Heeft u de keuze, dan zou ik van een dergelijke auto afzien. Heeft u de auto al gekocht dan kunt u kijken of u de verkoper nog aansprakelijk kunt stellen voor verborgen gebreken. Laat ook controleren of de auto nog recht op zijn wielen staat en of er niet iets mis is met de wielophanging. Bij zware schade kunt u zelf mogelijk ongelijkheden op de kappen ontdekken en ziet u dat bepaalde delen gerepareerd zijn. Toch is zo’n auto kopen zonder een expert ernaar te laten kijken onverstandig. Doe in aanvulling op de autohistorie check dus altijd een auto aankoopkeuring.

 

Autoverleden geeft aan SCHADE – Wat nu?


Wanneer u bezig bent met een nieuwe auto dan is het wel even schrikken wanneer de RDW kentekencheck aangeeft dat de auto schade heeft gehad. Net als wanneer de NAP gegevens indicatie geven voor fraude. Een schadeauto kan goed hersteld zijn en dan een prima aankoop zijn. Toont de check aan dat de auto in de kreukels heeft gezeten dan hoeft u niet perse direct van de koop af te zien. Als de NAP check aangeeft dat er sprake is van tellerfraude dan moet u zo snel mogelijk wegwezen. Geeft de kenteken check schade aan, wees dan op uw hoede en schakel altijd een expert in. Onderhandel over de prijs en kijk of de eigenaar ervan op de hoogte is. Neem bij voorkeur ook contact op met het schadeherstelbedrijf. Autoverleden met schade, wees op uw hoede en raadpleeg altijd  het RDW kentekenregister!

Hoe oud is deze auto?


Stel je hebt een tweedehandsauto op het oog maar je weet niet zeker hoe oud de occasion is, dan is het met de kenteken check makkelijk te achterhalen wat het bouwjaar van de auto is. Het enige wat je nodig hebt is het kenteken. Weet je niet wat het kenteken is, en je hebt toevallig wel het chassisnummer dan kan je de leeftijd van de auto hier ook meer controleren. Het chassisnummer ook wel voertuigidentificatienummer genoemd kan je op meerdere plekken in de auto vinden. Onder de motorkap, onder de laaddeur en bij sommige auto’s kan je ze vinden op een sticker bij een geopende deur of in de voorruit. Met het chassisnummer kan je ook achterhalen welke onderdelen van de auto zijn geproduceerd. Ook staat het chassisnummer op het kentekenbewijs. Dit nummer bestaat uit 17 tekens en zal nooit veranderen. Dankzij het identificatienummer kan je controleren uit welk land de auto komt en wat het merk van de auto is. Ook kan je controleren wat voor type auto het is en het model. Met het chassisnummer en het kenteken kan je een volledig beeld krijgen van de auto die u op het oog heeft. Het schadeverleden, de leeftijd en het aantal eigenaren van de auto zijn voor u geen geheim meer. Al deze informatie is online verkrijgbaar met de data die het rdw beschikbaar stelt.

Oplichting met schadeauto's gaat vaak samen met kilometerfraude en import


auto kilometertellerBlijkt uit de autoschade check dat een auto in het verleden schade heeft gehad dan is de kans op tellerfraude ook groot. Het is namelijk zo dat fraudeurs, als ze eenmaal bezig zijn het vaak ook 'goed' aanpakken. Dit betekent dat de tellerstand wordt teruggedraaid en de schade op een slechte manier wordt herstelt. Het is daarom raadzaam om de autohistorie check altijd te combineren met een km check in de NAP database. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een auto schade heeft gehad, dit goed herstelt is en er verder niks aan de hand is. De enige manier om hierachter te komen is door het doen van de autohistorie check en bij twijfel de auto te laten keuren voor aankoop. De meeste auto fraude wordt overigens gepleegd bij import auto's omdat op moment van invoeren alle oude voertuiggegevens verloren gaan en de auto zonder historische gegevens een RDW kenteken krijgt. Dit komt voornamelijk doordat het kenteken in het buitenland gebonden is aan een persoon en niet de auto. Daar wordt auto informatie opgeslagen op het chassisnummer, wil je een import auto natrekken op schade of een km check doen, dan kan dit alleen met het chassisnummer. De kentekencheck geeft namelijk alleen informatie over de periode in Nederland, mocht de auto al tien jaar in Nederland rondrijden dan is het een ander verhaal. Er is dan namelijk genoeg informatie over

 
23 Oct , 2014,
admin
one comments

1 Comment

  1. D.ton March 17, 2015 at 8:36 am Reply

    Het verleden

Leave A Comment