Second slide
Van plan een tweedehands auto te kopen? Doe de autohistorie kenteken check en weet alles over het autoverleden van de auto. Wij geven u volledig inzicht in alle autohistorische gegevens. Bekijk alle RDW voertuiggegevens. Doe de NAP check en kom erachter of de kilometerstand klopt. Controleer het autoverleden op schadehistorie en voorkom dat u slachtoffer wordt van schadeauto fraude.

Welke is belangrijker bij het kopen van een occasion: kilometerstand of bouwjaar?

Wie op zoek gaat naar een tweedehands auto kijkt hoogstwaarschijnlijk eerst naar het bouwjaar en de kilometerstand. Het zijn immers twee belangrijke zaken om bij stil te staan. Maar is de een nu belangrijker dan de ander? Hier lees je daar meer over.

Op welke brandstof rijdt de auto?

De brandstofsoort van een occasion kan je al veel vertellen over de auto. Hoeveel er jaarlijks gemiddeld met een auto wordt gereden verschilt per motortype. Volgens het CBS wordt er jaarlijks gemiddeld 12.500 kilometer gereden met benzineauto’s (incl. hybride), terwijl dit voor diesels 30.000 kilometer bedraagt. Elektrische en plug-in hybride auto’s zitten daar met 20.000-22.500 kilometer tussenin.

Is een auto 10 jaar oud, maar heeft deze afhankelijk van de brandstofsoort relatief veel of weinig kilometers afgelegd, dan is dat iets om over na te denken. Te veel kilometers betekent meer slijtage, maar te weinig kilometers is ook niet altijd goed. Als een auto veel heeft stilgestaan, betekent dit dat deze weinig op de optimale temperatuur heeft gereden en dat kan eveneens resulteren in problemen.

Hoe is de auto gebruikt?

Hoe een auto gebruikt is, speelt dus een belangrijke rol in de staat van een occasion. Om deze reden hoef je niet terug te deinzen voor bijvoorbeeld een Mercedes-Benz B-Klasse of CLA met een 8 jaar oude diesel die 240.000 kilometer op de teller heeft. Deze heeft vermoedelijk veel snelwegkilometers achter de rug.

De motor, maar bijvoorbeeld ook de koppeling en versnellingsbak, zijn daardoor minder belast dan een auto met relatief weinig kilometers die vooral is gebruikt voor boodschappen. Cosmetische plekjes zijn minder problematisch dan technisch malheur.

In diezelfde trend: neem in overweging hoe de (vorige) eigenaar de auto heeft behandeld. Is er veel sportief en op hoge toeren mee gereden, of is de auto juist netjes bestuurd? Hetzelfde geldt voor het interieur. Het kan beter zijn een wat jonger model te nemen met een hogere tellerstand als dit betekent dat het interieur er minder geleefd uitziet. Een lage tellerstand is lang niet alles.

Inspecteer het onderhoudsboekje

Als je een tweedehands auto wilt kopen, is het altijd slim om het onderhoudsboekje en eventuele facturen te bestuderen. Op die manier kom je te weten op welke punten de auto is onderhouden en wat je zelf in de (nabije) toekomst aan kosten/onderhoud kunt verwachten.

Zo zijn er bepaalde grenzen waar je rekening mee kunt houden om niet in de val te lopen. Neem bijvoorbeeld het vervangen van de distributieriem- of -ketting. Afhankelijk van het soort auto en het type motor moet dit om de 80.000 tot 150.000 kilometer (of om het x aantal jaren) gebeuren. Je wilt geen occasion kopen en binnen een paar maanden of een jaar voor honderden euro’s aan kosten opdraaien omdat de vorige eigenaar dit nog niet had laten doen.

Lees je in over merk en model

Als je een bepaalde occasion voor ogen hebt, kan het baten om wat onderzoek te doen naar het specifieke model dat je wilt kopen. De betrouwbaarheid van een auto kan behoorlijk variëren per merk, maar binnen een merk ook per model. De Consumentenbond, maar ook buitenlandse instanties publiceren cijfers en tevredenheidsonderzoeken over automerken- en -modellen.

Daarnaast zijn sommige modeljaren van een bepaalde auto minder betrouwbaar dan andere. Vroeg in de levenscyclus van een modelgeneratie komen bijvoorbeeld meer problemen voor dan aan het einde. Bovendien heeft een later model doorgaans meer luxe- en veiligheidsvoorzieningen aan boord, wat natuurlijk aantrekkelijk is.

Afwegen van bouwjaar en kilometerstand

Als je een occasion gaat kopen, moet je je niet blindstaren op het bouwjaar of de kilometerstand. De twee factoren staan in relatie tot elkaar en vormen idealiter een goede balans. Zelfs in de beste situatie kunnen er dingen fout gaan.

Vroeg of laat komt er onderhoud of pech en dat kun je met het beste onderzoek niet vermijden. Wel kun je aan de hand van bovenstaande tips onvoorziene problemen minimaliseren, waardoor je met een gerust hart op pad kunt gaan.

Leave A Comment