Second slide
Van plan een tweedehands auto te kopen? Doe de autohistorie kenteken check en weet alles over het autoverleden van de auto. Wij geven u volledig inzicht in alle autohistorische gegevens. Bekijk alle RDW voertuiggegevens. Doe de NAP check en kom erachter of de kilometerstand klopt. Controleer het autoverleden op schadehistorie en voorkom dat u slachtoffer wordt van schadeauto fraude.

Hoe risicovol is het kopen van een gebruikte auto?

Auto-eigenaarshistorie: hoe het helpt om risico’s bij het kopen van een tweedehands auto te beperken

Er zijn verschillende redenen waarom een tweedehands auto een slimme keuze is, maar een lagere financieel investering is meestal de belangrijkste reden. Hoewel in vergelijking met andere landen de markt van gebruikte auto’s in Nederland zeer sterk is, zijn er nog steeds veel tekortkomingen en regelgevingskwesties die het kopen van een tweedehands voertuig toch een beetje een kwestie van geluk maken. Consumenten blijken vaak een sterk gevoel van vertrouwen nodig wanneer zij een tweedehands auto kopen. Maar voordat dit gevoel te sterk wordt, is het van cruciaal belang om de bijbehorende risico’s te analyseren! De grootste risico’s houden verband met twee belangrijke factoren – van wie koopt u de auto? En hoeveel weet u van het voertuig? De hamvraag is waar u toegang kunt krijgen tot de gegevens die u helpen om de juiste keuze te kunnen maken. Kunt u alleen vertrouwen op uw instinct bij het sluiten van een deal of wilt u eerst een gedetailleerd autorapport bekijken?

Het is geen hogere wiskunde om de risico’s te analyseren die gepaard gaan met het kopen van een tweedehands auto. Door het analyseren van de databank met informatie over alle auto’s die bij de RDW zijn geregistreerd, kennen onze voertuiggeschiedenisrapporten een risiconiveau toe die gebaseerd is op de hoeveelheid negatieve factoren die in de technische voertuiggegevens voorkomt. De negatieve factoren worden gerangschikt op ernst. Ze bevatten factoren die aangeven of een auto ooit als gestolen gemeld is, zwaar beschadigd is geweest, bij een ongeval betrokken was, uit een Oost-Europees land geïmporteerd is, meerdere eigenaren heeft gehad, eerder werd gebruikt voor commerciële doeleinden, enz. Volgens autohistoriecheck rijden er momenteel bijna 30% van de auto’s in Nederland rond die een of meerdere van deze negatieve factoren hebben. Des te hoger het aantal negatieve factoren de geschiedenis van de auto bevat, des te hoger het risico. Met een voertuiggeschiedenisrapport wordt het eenvoudig om de risico’s te identificeren die verbonden zijn aan geïmporteerde auto’s, met name auto’s van Duitse komaf.
Bij een tweedehandsaankoop kunnen risico’s nooit volledig worden uitgesloten. Maar er zijn dingen die kunnen helpen de kans te verkleinen dat u met een auto wordt opgescheept die verborgen problemen heeft. Verzamel zoveel mogelijk voertuiginformatie en technische gegevens – controleer de geschiedenis en verifieer de feiten uit onafhankelijke bronnen.

Auto-Eigenaarshistorie en hoe dit het koopproces beïnvloedt

Als u overweegt om een tweedehands voertuig die uit Duitsland of een andere Europees land geïmporteerd is te kopen, vraag dan niet alleen naar de kilometerstand. Vraag ook naar het aantal eigenaren die de auto heeft gehad. Het is een algemeen bekend feit dat tweedehands voertuigen die slechts één eigenaar hebben gehad, wellicht in betere stat zijn dan auto’s die meerdere eigenaren hebben gehad. De meeste auto’s met één eigenaar zijn relatief nieuw, hebben minder kilometers gereden, zijn beter onderhouden en hebben minder algemene slijtage. Hoewel zulke auto’s misschien meer kosten, neemt de kans op grote en dure reparaties drastisch af.

Volgens een recente studie naar de verkoop van gebruikte voertuigen, is de voorkeur voor auto’s met één eigenaar een belangrijke factor in het autokoopproces. Bijna negen van de tien kopers zeggen dat zij het belangrijk vinden om te weten hoeveel eigenaren een auto heeft gehad. Daarnaast zei bijna 80% dat ze eerder geneigd zijn een auto te kopen die één eigenaar heeft gehad dan een auto die meerdere eigenaren gehad heeft. Twee van de drie kopers is zelfs bereid meer te betalen voor een voertuig die maar één eigenaar heeft gehad.

Eigenaarshistorie van tweedehands auto’s controleren

De beste manier om de eigendomsgeschiedenis van een tweedehands auto te bepalen, is met een voertuighistorierapport. Met voertuiggegevens die van meerdere betrouwbare bronnen in Nederland zijn verzameld, geven onze voertuiggeschiedenisrapporten een gedetailleerde eigendomstijdlijn van een voertuig en geven aan of de auto één of meerdere eigenaars heeft gehad. De rapporten geven ook aan of een auto bij een ongeluk, overstroming of brand betrokken is geweest en of het als een lemon is geregistreerd is!

Naast het bekijken van een dergelijk rapport over de auto die u overweegt te kopen, is het belangrijk om met de verkoper te praten over de vorige autobezitter. Ontdek waarom de eigenaar de auto wil verkopen en of de verkoper bewijs heeft dat de auto die u wilt kopen echt maar één eigenaar heeft gehad. Als u een auto bij een particulier koopt, vraag dan dezelfde vragen die u bij een dealer zou vragen, maar vraag daarnaast ook voor het adres en telefoonnummer van de particuliere verkoper. Als hij of zij deze informatie niet wil verschaffen, zie dan van de koop af.

Leave A Comment